Alegerea unui logo în comunicarea brandului

logoDacã nu cunoști foarte multã teorie despre capitalul de brand, primul impuls în momentul în care ai ajuns în situația de a crea un logo pentru compania ta este sã apreciezi dacã îți place (ție) sau nu îți place (ție). De altfel, același lucru se întâmplã și cu site-ul și cu sloganul companiei, dar asta este o altã poveste.

Ce este logo-ul

Cea mai simplificatã versiune a definiției, ne spune cã un logo reprezintã un element grafic (simbol, semn, icon, emblemã) care, împreunã cu logotipul, formeazã un tot unitar ce ajutã la identificarea vizualã a unui brand (via Wikipedia).

Chiar dacã necesitatea utilizãrii unui simbol grafic ușor de recunoscut care sã creeze o asociere directã cu compania reprezentatã a fost menționatã acum foarte mult timp în urmã (Edward Bernays vorbește, în 1935, despre utilizarea simbolurilor – grafice, audio, umane sau orice alt tip de simbol relevant – pentru a cristaliza opinia publicã), atunci când nu se dãdea o atât de mare importanțã regulilor grafice, situația în prezent s-a schimbat foarte mult.

Cinci reguli de bazã

Din tot ceea ce am citit despre regulile de realizare a unui logo, cinci mi se par cele mai importante (de altfel, acestea cinci sunt cel mai des menționate). Așadar, un logo este bun dacã:

1. Poate fi descris în cuvinte
2. Este memorabil
3. Aratã bine și în versiunea alb-negru
4. Este scalabil (aratã bine, oricât de mare sau de mic ar fi)
5. Este potrivit cu mesajul companiei

Primele douã puncte au legãturã unul cu altul deoarece nu poþi descrie un logo din moment ce nu reuºeºti sã-þi aduci aminte de el. Desigur, mai existã ºi situaþia (mult mai dramaticã, de altfel) în care un logo stã în faþa ochilor tãi ºi þie îþi este imposibil sã-l descrii.

Spre exemplificare:

Cea de-a treia condiție este la fel de importantã deoarece nu întotdeauna logo-ul va fi folosit pe materiale colorate. Prin urmare, un logo trebuie sã fie întotdeauna „pregãtit” pentru situații „gri”.

Pentru ca cel puțin primele patru condiþii sã poatã fi respectate, ar trebui sã avem întotdeauna în minte principiul KISS (keep it simple, stupid), pe care sã îl și aplicãm; cu cât un logo este mai simplu, cu atât el va fi mai ușor de memorat și de explicat; cu atât mai bine va arãta și în versiune alb-negru și, oricât de mult l-am mãri sau micșora, va arãta bine pentru cã nu va implica detalii care sã-l îngreuneze. Prin urmare, detalii nesemnificative de genul cinci degete la o mânã cu unghiile vopsite în trei culori și cu un cercel în unghia de la degetul mic nu își au rostul.

Pentru exemplificare:

În ceea ce privește ce-a dea cincea condiție, ar trebui sã ținem cont de faptul cã logo-ul este parte a brandului nostru, nu este întregul brand. Prin urmare, nu este necesar ca logo-ul sã cuprindã o imagine cu obiectul de activitate a companiei.

Dacã brandul tãu are o poveste complicatã (de genul: „am început ca o firmã micã ce oferea servicii de cules de cireșe, apoi ne-am extins și am început sã preparãm dulceațã de cireșe iar, în prezent, suntem primii în România care comercializeazã dulceațã, compot și mãști de fațã pe bazã de cireșe”), logo-ul nu este cel care ar trebui sã o povesteascã; nu este necesar ca acesta sã înfãțișeze imaginea unei cireșe, a unui borcan cu dulceațã sau a unei femei cu o mascã pe fațã.

Logo-ul McDonald’s nu este un hamburger sau o porție de cartofi prãjiți și, totuși, toatã lumea poate face asocierea cu proprietãțile brandului.

Conform goodlogo.com, majoritatea celor mai votate logo-uri din lume nu înfãțișeazã în mod evident obiectul de activitate al companiei.

În încercarea ta de a înfãțișa întreaga activitate a companiei într-un simplu logo, s-ar putea sã faci niște gafe istorice. De asemenea, aceleași gafe le poþi face și dacã nu ești înzestrat cu foarte multã imaginație dar, totuși, te încãpãțânezi sã nu apelezi la un specialist.

Și un ultim sfat, unul care mã roade pe mine (și care am vãzut cã îi roade și pe alþii): logo-ul nu este o fotografie sau un clip-art. Prin urmare, nu poți sã deschizi Microsoft Word, sã alegi de acolo o imagine by default și sã o prezinți drept viitorul logo al companiei tale, dupã cum nu poți sã-i faci o pozã aspiratorului tãu și sã o prezinþi ca întruchiparea graficã a firmei tale ce oferã servicii de curãțenie profesionistã.

Salvează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *