Marketing in vreme de criza

familia-mai-importanta-decat-baniiAnul urmator  vine cu predictii sumbre pentru oamenii din marketing, media si publicitate. Sunt anuntate reduceri importante in bugetele de promovare iar marile grupuri de comunicare si de media apeleaza la disponibilizari masive. Advertiserii taie din bugetele pentru toate mediile (in cazul TV-ului, se spune ca proportia reducerilor ar fi mai mica).

O privire spre trecut

In ultimii ani, economia a inregistrat cresteri importante. Vanzarile companiilor au crescut suficient de mult pentru ca acestea sa-si permita cheltuieli noi, de multe ori inutile. Si-a luat o companie sediu in buricul targului si a umplut strada cu panouri publicitare, era musai sa faca si concurenta la fel.

Bugetele de marketing au fost ridicate si ele, insa nu putine sunt cazurile in care banii au fost cheltuiti pe publicitate ineficienta. Incercati sa ajungeti la responsabilul de marketing al unei firme, fie ea si una mica. In cele mai multe cazuri nu este usor. Marketerii nu au timp sa discute cu consumatorii, fiind ocupati cu cheltuirea banilor si activitati glamour.

Sfarsitul marketingului…

Da, am spus cheltuirea banilor. Cati dintre cei cu comportamentul descris mai sus ar putea prezenta obiectiv rezultatele actiunilor lor? Daca acesta e marketingul, aici ii este sfarsitul. In vremuri dificile, se trece la reducerea cheltuielilor. Este normal sa se intample asa pentru ca nimeni nu poate arunca la infinit bani pe fereastra.

A murit regele, traiasca regele

Cititorii acestui blog stiu insa ca nu acesta este marketingul. Marketing inseamna afaceri. Bugetele de marketing nu ar trebui sa fie cheltuieli ci investitii. In perioada crizei, vanzarile sunt cele care decid ce companii vor supravietui. Daca ai reusit sa creezi o imagine buna, nu inseamna ca ti-ai facut treaba, ci doar o parte din treaba. La finalul zilei, vanzarile vor decide daca ai castigat sau ai pierdut. Ecuatia este simpla: venituri minus cheltuieli. Esti pe plus sau pe minus?

Fie ca au slujbe in marketing sau publicitate, cu totii vor fi nevoiti sa demonstreze ca banii pe care ii cheltuiesc aduc mai multi bani. E ocazia sa scapam de reclamele care nu fac decat sa deranjeze publicul tinta si sa ramanem cu cele care le aduc ceva privitorilor. Singur ca vor fi destui si cei care vor gasi in criza doar un pretext pentru a solicita bugete mai mari “pentru mentinerea vechiului volum de vanzari”… nu toti sunt facuti pentru marketing!

Inapoi la inceputuri

Bugete mai mici inseamna ca fiecare cent conteaza. Nu mai poti sa te promovezi pe toate mediile, ramai pe cele cu cel mai bun ROI. Nu mai poti promova toate produsele, din nou – le alegi pe cele mai profitabile pentru companie. Nu iti mai permiti sa ajungi la toti oamenii, te focusezi pe cei care ar putea cumpara respectivul produs.

Sunt notiuni de “basic marketing” si totusi sunt atat de des ignorate. Pe unii criza ii va invata sa faca marketing: sa asculte clientii, sa ia decizii strategice, sa calculeze profitabilitatea actiunilor de marketing si sa compare tacticile de marketing in functie de eficienta.

Salvează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *