Publicitate cu rezultate: vanzari si notorietate

publicitateScopul marketingului este sa vanda cat mai mult la preturi cat mai mari. Publicitatea este un mijloc pentru indeplinirea acestui scop. Asadar, publicitatea este buna sau nu in functie de veniturile pe care le genereaza.

In aceste conditii, este fireasca preocuparea pentru masurarea rezultatelor publicitatii. Rezultatul investitiei este cel care ar trebui sa primeze in luarea deciziilor. Concret, ai cumparat publicitate de 100 lei; daca ti-a adus 80 lei nu a fost buna, daca ai castigat 120 lei poti continua sa investesti in acea forma de publicitate.

Si totusi, supusi testului ROI multi publicitari dau inapoi. Rezultatele negative (adica pierderea din publicitate) ii fac pe cei mai multi sa spuna ca reclamele lor au reusit sa aduca altceva: notorietate pentru brand. Aceasta notorietate este mai greu de masurat, insa presupunand ca se va trece cu bine acest hop si brandul chiar este mai usor recunoscut in urma campaniei publicitare, la ce foloseste? Serios, reciteste acum primul paragraf!

Notorietatea vinde?

Avem tendinta sa raspundem afirmativ, dar oare chiar asa stau lucrurile? Sa-ti dau un singur contra-argument: investitiile masive in publicitate ale unor branduri care se bucura deja de niste ani buni de notorietate ridicata, cum ar fi Coca-Cola sau Vodafone. Daca intre notorietate si vanzari ar fi semnul egal, ar insemna ca proprietarii acestor branduri arunca banii pe fereastra.

Dar stai asa, oamenilor le place sa cumpere branduri! Este corect, insa un brand inseamna mult mai mult decat o marca recunoscuta. Brandul inglobeaza toate experientele pe care consumatorul le are cu produsul si compania, beneficiile, atributele, simbolurile si orice altceva ii face pe clienti sa revina. Strategia, pozitionarea, diferentierea si atentia pentru dorintele consumatorilor sunt pasi importanti in procesul de branding. Daca publicitatea nu tine cont de acestea e foarte probabil sa nu ajute brandul.

Oamenii au nevoie permanenta de motive ca sa cumpere. Ofera-le cele mai bune solutii la nevoi si dorinte, apoi comunica-le asta. Te-ai intrebat vreodata de ce brandurile din IT si fashion reusesc de atata timp sa ocupe primele pozitii in topurile brandurilor? Acestea stiu sa se ramana mereu „proaspete” oferind solutii la nevoile actuale. Nu acelasi lucru il putem spune despre Polaroid, o marca cu notorietate ridicata, dar care acum este depasita tehnologic.

Exemple de branduri cu awareness maxim sau pe aproape si care totusi vand prea putin stim cu totii. Producatorii de automobile din Statele Unite au cerut recent ajutor financiar guvernamental pentru ca nu reusesc sa isi vanda produsele, situatie mult mai veche decat actuala criza finaciara.
Ia masuri acum!

Publicitatea facuta de dragul artei sau fara rezultate in vanzari este doar o irosire a resurselor companiei. Notorietatea brandului nu vinde produsele de una singura. Daca rulezi publicitate si nu masori rezultatele sau inca nu ai rezultate ar fi bine sa opresti reclamele imediat. Daca ai de gand sa apelezi in vreun fel la o agentie pentru comunicare ai grija sa iti prezinte si ROI, iar acesta sa nu se refere doar la imbunatatirea notorietatii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *